آیا میتوان در آگهی مناقصه و ضمن ارزیابی کیفی برای پایههای پیمانکاری پایینتر محدودیت ایجاد نمود؟
اصولاً با توجه به اینکه پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه برای کنترل نظام فنی و اجرایی پروژههای کشور رتبهبندی میشوند ایجاد محدودیت و عدم قبول برای پیمانکاری که دارای صلاحیت برای اجرای کار تا مبلغ خاصی میباشد، با عنایت به بندهای 2 و 3 اصل43 قانون اساسی و با استفاده از وحدت ملاک اصل48 قانون اساسی که مسأله عدم تبعیض را مورد تأکید قرار دادهاند رقابت سالم در مناقصات را دچار اشکال مینماید و نوعی تبعیض است و براساس بند «ج» ماده45 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل44 قانوناساسی مصوب 1387 «قائل شدن شرایط تبعیضآمیز در معامله با اشخاص مختلف در وضعیت یکسان» ممنوع است و براساس بند 3 ماده44 «تحمیل شرایط تبعیضآمیز در معاملات همسان به طرفهای تجار» که نتیجه آن بتواند اخلال در رقابت باشد نوعی تبانی شناخته شده است. همچنین مستنبط از بند (ب) ماده23 و بند (الف) ماده 12 آییننامه ارزیابی کیفی، ظرفیتکاری پیمانکاران باید با توجه به پایه آنها مورد کنترل قرار گیرد که هم از جهت مبلغ مجاز برای انعقاد قرارداد مهم است و هم تعداد کار قابل جذب. لذا برای استفاده از پیمانکاران قویتر لازم است بجای ایجاد محدودیت، در تخصیص میزان امتیازات ارزیابی کیفی دقت کافی به عمل آید.
در این وبلاگ سعی دارم که از تجربه اینجانب ، همکاران و دوستان، با هدف دسترسی آسان به مجموعه قوانین و مقررات مربوط به : برون سپاری ، مناقصه ، مزایده ، امور قراردادها ، مفاد و قوانین در تنظیم قراردادها ، ایمنی و بهداشت HSE، خدمتی نزد دیگر همکاران ، دانشجویان و کسانیکه پیگیر این مهم در ارگانهای خود هستند داشته باشم.