با توجه به اهمیت سازمان امور مالیاتی به ارائه گزارش معاملات فصلی، در مقاله سعی میکنیم نکات مهمی را در این زمینه بیان کنیم. چرا که هر یک از کسب و کارهای مختلف در بازه های زمانی کوتاه مدت یعنی در پایان هر فصل از سال، می بایست میزان درآمد و معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهد. ارائه این گزارش ها به منظور شفافیت در معاملات صورت می گیرد و اطلاعات مفیدی را در اختیار این سازمان قرار می دهد.
گزارش معاملات فصلی خرید و فروش
بر تمامی کسب و کارهای حوزه های مختلف لازم و ضروری است که گزارش معاملات فصلی خرید و فروش خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. این گزارش ها می تواند شامل بخش های مختلفی باشند. میزان بودجه لازم آن شرکت و فروش محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن ها و… اطلاعات خوب و منسجمی هستند. تمامی هزینه های اولیه مربوط به آن شرکت از جمله موارد زیر در این گزارشات باید قید شوند:
- هزینه های اولیه شرکت
- هزینه انبارداری
- حقوق کلیه کارمندان شرکت
- میزان بهره وری شرکت
- سود و زیان فصلی
- طرفین معاملات شرکت
- و…
بنابراین در گزارش معاملات فصلی، تمامی اطلاعات مربوط به خرید و فروش آن شرکت می بایست به طور دقیق گزارش داده شود. سازمان امور مالیاتی این گزارش ها را به جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و کتمان مالیات نیاز دارد و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا می کند.

در ادامه مطالب، موارد زیر را خواهد خواهند:
صورت معاملات فصلی
ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم
درج اطلاعات در معاملات فصلی
مواردی که در گزارش فصلی لحاظ نمی شود
مشاغل بند الف و ب ماده ۱۶۹ گزارش فصلی
در این وبلاگ سعی دارم که از تجربه اینجانب ، همکاران و دوستان، با هدف دسترسی آسان به مجموعه قوانین و مقررات مربوط به : برون سپاری ، مناقصه ، مزایده ، امور قراردادها ، مفاد و قوانین در تنظیم قراردادها ، ایمنی و بهداشت HSE، خدمتی نزد دیگر همکاران ، دانشجویان و کسانیکه پیگیر این مهم در ارگانهای خود هستند داشته باشم.